Translate

torsdag 8 mars 2018

Summering, Asien 2018

En kort sammanfattning av årets resa till Asien.
Tre veckor Filippinerna, en vecka Malaysia blev det den här gången i Asien. Fyra veckor går väldigt fort. Jag har dock sett en del.
Filippinerna var ju en ny bekantskap för mig och jag fick lite olika intryck av landet. Det finns de "vanliga" turistorterna som ser likadana ut i hela Asien (världen kanske t.o.m.). Vackra stränder med shopping och restauranger. Strandaktiviteterna är de samma. Jag gillar det. Det är en lättsam tillvaro med allt du önskar inom promenadavstånd. Sen var jag några dagar i stadsmiljö och det finns mycket moderna och fräscha kvarter med shoppingcenter och restauranger. Men gå bara några gator åt sidorna så är det gammalt och slitet. Trafikstockningar från morgon till kväll. Mycket fattigdom. Mycket säkerhet. Från mitt lilla perspektiv så är Filippinerna det land med mest misär där jag varit. I staden Tagbilaran t.ex. mitt under pågående högmässa med massor av besökare så stod det en kvinna på andra sidan gatan vid en park utan en tråd på överkroppen, skitig och utarmad. Det är första gången jag sett nån som inte varit helt klädd. Vid en taxiresa i staden Cebu åkte vi över en hög bro över ett vattendrag och på toppen av bron stod en helt naken kvinna ensam. Det fanns inget där mer än hon själv. Vad gör hon där? Helt naken? Man kan ju bara spekulera. Vad jag såg var det ingen som stannade och frågade om hon behövde hjälp. Jag själv förstod inte vad jag sett innan vi var över bron, det var surrealistiskt.
Malaysia har jag sett tidigare. Jag har passerat Kuala Lumpur, huvudstaden, vid ett flertal tillfällen och det är en häftig stad. Modernt med mycket shopping. Langkawi, ön i nordvästra hörnet av Malaysia, är mysig. Dels är den skattebefriad vilket gör att man kan fynda i Duty Free-butiker. Sen är inte ön större än att man tar sig runt den på en dag med skoter t.ex. Det finns lite olika saker att se och göra på ön också, inte bara sol och bad. Mycket vänligt folk och inte påstridiga. Malaysia är muslimskt och mångas fördomar kommer på skam här. Den bild vi får av muslimer i media är helt fel projicerad på Malaysia. Det finns kvinnor som är helt täckta men de är i minoritet. Många har en sjal men den täcker inte ansiktet. Jag känner mig trygg i Malaysia och jag kan verkligen rekommendera ett besök.

2 kommentarer:

  1. Inte bara "Gott och blandat" med andra ord. Snarare lyx och misär i en enda röra.

    SvaraRadera
  2. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera